Η ΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΗ
ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Δ. ΧΑΡΩΝΗ- ΟΥΡΑΝΙΑΣ Α. ΛΑΝΑΡΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΤΟΜΟΣ Γ’ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ-ΠΙΣΤΗ
ΑΘΗΝΑ 1995
3423. «Και τούτο της του Θεού κηδεμονίας έργον εγένετο, το τους μεν πόνους και τους ίδρωτας τω βραχεί τούτω και επικήρω συγκληρώσαι βίω, τα δε βραβεία και τους στεφάνους τω αθανάτω και αγήρω παρεκτείναι αιώνι».
3423. Κι' αυτό υπήρξε έργο της κηδεμονίας του Θεού, το να ενώσει δηλαδή με τη σύντομη και πρόσκαιρη αυτή ζωή τους κόπους και τους ίδρωτες, τα δε βραβεία και τα στεφάνια να τα παρατείνει σ' εκείνο τον αθάνατο και αγήραστο αιώνα.
(Εις Ψαλμό Δ', 9, ΕΠΕ 5,178- MG 55, 55ι).
3424. «Τοιαύτα αεί τα παρά του Θεού οικονομούμενα, θαυμαστά και παράδοξα. Και όταν παρά των ανθρώπων απογνώσθη τα πράγματα, τότε αυτός δείκνυση αυτού την άμαχον εν άπαση δύναμιν. . . Θεός γαρ ην ο τα πάντα εργασάμενος, ο και εν απόροις πόρο διδούς και τα πράγματα εξ απεγνωσμένων εις ελπίδα χρηστή άγειν αεί δυνάμενος. . . Τοιούτος γαρ ευμήχανος ο δεσπότης ο ημέτερος. Όταν συγχωρήσει κορυφωθήναι τα δεινά, τότε πάλιν διασκεδάσας τον χειμώνα, γαλήνη εργάζεται και πολλή των πραγμάτων την μεγαβολή διδάσκων ημάς της αυτού δυνάμεως το μέγεθος».
3424. Τέτοια είναι πάντοτε τα οικονομούμενα από το Θεό, θαυμαστά και παράδοξα. Όταν τα ανθρώπινα πράγματα φθάσουν στο απροχώρητο, τότε Αυτός φανερώνει την ακατανίκητη σε όλα δύναμή Του. . . Γιατί ο Θεός ήταν εκείνος που εδημιούργησε και έκαμε τα πάντα, και στο αδιέξοδο έδωσε διέξοδο και ο Ίδιος είναι Εκείνος που μπορεί από την απελπισία να οδηγήσει τα πράγματα σε αγαθή ελπίδα. . . Τόσο επινοητικός είναι ο Κύριος μας. Όταν επιτρέψει να κορυφωθούν τα δεινά, τότε πάλι, αφού σταματήσει την τρικυμία, ξαναφέρνει τη γαλήνη και μεγάλη μεταβολή στα πράγματα, διδάσκοντας σ’ εμάς το μέγεθος της δυνάμεώς Του.
(Εις Γέν. , ομιλία ΛΒ', 7-8, ΕΠΕ 3, 382-384- MG53, 303-304).
3426. «Πολλή γαρ η του Θεού σοφία και εξ αμηχάνων ευρίσκει πόρους».
3426. Είναι μεγάλη η σοφία του Θεού και βρίσκει διέξοδο και εκεί που υπάρχουν αδιέξοδα
(Εις Ψαλμό ΡΛΔ', 3, ΕΠΕ 7,144- MG 55, 392).
3427. «Ου γαρ προλαμβάνεται ημίν ο δεσπότης υπό της των πραγμάτων δυσκολίας, καν εις έσχατο όλεθρο πάντα κατενεχθεί. Δυνατό γαρ αυτώ και τους πεπτωκότας εγείρες και τους πεπλανημένους επιστρέψαι και τους σκανδαλισθένας διορθώσαι και τους μυρίων πληρωθέντας αμαρτημάτων απαλλάξαι και δικαίους ποιήσαι και τους νεκρωθέντας ζωογονήσαι και τα κα-τασκαφέντα λαμπρότερα εργάσασθαι και τα παλαιωθέντα ανανεώσαι. Ει γαρ τα μη όντα ποιεί γενέσθαι και τοις μηδαμού μηδαμώς φαινομένους χαρίζεται το είναι πολλώ μάλλο τα όντα και γενόμενα διορθώσεται».
3427. Δεν εμποδίζεται ο Κύριος να μας βοηθήσει από τη δυσκολία των πραγμάτων, ακόμη κι' αν όλα φθάσουν στη χειρότερη καταστροφή. Του είναι δυνατό και τους πεσμένους να σηκώσει και τους πλανεμένους να επαναφέρει και τους σκανδαλισμένους να διορθώσει και τους γεμάτους από άπειρα αμαρτήματα να απαλλάξει και να κάμει δικαίους και τους νεκρούς να ζωογονήσει και τα κατασκαμμένα να τα κάμει λαμπρότερα και τα παλιωμένα να ανανεώσει. Γιατί, εφόσον δημιουργεί τα ανύπαρκτα και χαρίζει την ύπαρξη σ' εκείνα που δεν φαίνονται καθόλου πουθενά, πολύ περισσότερο θα διορθώσει τα υπάρχοντα και όσα έχουν γίνει.
(Εις Ολυμπιάδα, επιστολή Ζ', 3α', ΕΠΕ 37, 372- MG 52, 551-552, επιστολή Α'γ').
3428. «Οθεν δήλο, ότι ουκ έστιν ουδείς, ος ουκ απολαύει της του Θεού προνοίας. Ει δε μη πάντες ομοίως, μηδέ καθ' ένα τρόπο, και τούτο προνοίας μέγιστο ειδός έστι. Προς γαρ το εκάστω λυσιτελούν και το της προνοίας επιδείκνυται».
3428. Από αυτό είναι ολοφάνερο, ότι δεν υπάρχει κανείς, που δεν απολαμβάνει την Πρόνοια του Θεού. Αν όμως δεν την απολαμβάνουν όλοι όμοια ούτε κατά ένα ορισμένο τρόπο, και αυτό είναι μέγιστο είδος της Πρόνοιας του Θεού. Γιατί η θεία Πρόνοια εκδηλώνεται κατά τρόπο που να ωφελούνται όλοι.
(Εις Ματθ. , ομιλία ΚΗ', 3, ΕΠΕ 10, 260-262-MG 57,354).
3429. «Μη τοίνυν αμφίβαλλε περί της του Θεού προνοίας, αλλά θαύμαζε αυτού την κηδεμονία, ότι καιτοι πονηρών όντων και αγαθών, την οικωνόμενη και τον ήλων πάσιν άνηκε και τους υετούς δίδωση. Ει δε τινας αφίηση είναι εν πτώχεια και πενία διορθών αυτών την ψυχή αφίηση, φιλοσοφώτερη την γνώμην εργαζόμενος».
3429. Μην αμφιβάλλεις λοιπόν για την πρόνοια του Θεού, αλλά θαύμαζε την κηδεμονία Του, γιατί, αν και είμαστε άλλοι κακοί και άλλοι καλοί, μοίρασε σε όλους τη γη και τον ήλιο και δίνει σε όλους τις βροχές. Αν δε μερικούς τους αφήνει να ζούνε σε φτώχεια και στέρηση, τους αφήνει για να διορθώσει τη ψυχή τους και να κάνει πιο ευσεβή τη διάθεσή τους.
(Εις Ψαλμό Α', 10, ΕΠΕ 5, 186- MG 55,57 ια').
3431. «Ου τυραννίδι φύσεως τα πράγματα άγεται, αλλά βουλή Θεού πάντα είκει και παραχωρεί. Αύτη γαρ έστιν η της φύσεως δημιουργός και προς το αυτή δοκούν πάντα τα όντα μεταρρυθμίζουσα, και νυν μεν ακίνητους αυτών διατηρούσα τους όρους, νυν δε, επειδάν βουληθεί, ραδίως αυτούς ανασπώσα και προς το εναντίον μεταβάλλουσα».
3431. Τα πράγματα δεν κατευθύνονται από την τυραννική εξουσία της φύσεως, αλλά όλα υποχωρούν και υποτάσσονται στη βουλή του Θεού. Γιατί αυτή είναι η δημιουργός της φύσεως και ρυθμίζει όλα τα όντα όπως της φαίνεται καλύτερα και άλλοτε μεν διατηρεί αμετακίνητα τα όριά τους, άλλοτε δε, όταν θελήσει, με πολλή ευκολία τα μετατρέπει και τα μεταβάλλει προς το αντίθετο.
(Εις Ψαλμός ΡΙ', 2, ΕΠΕ 6, 390- MG 55,
3432. «Τοιαύτα του Θεού τα κατορθώματα· τους μεν εαυτού δούλους εξ απόρων πραγμάτων εις πολλή άγειν ευκολίαν».
3432. Τέτοια είναι τα κατορθώματα του Θεού· τους δούλους Του από δύσκολες καταστάσεις τους οδηγεί σε μεγάλη ευκολία.
(Εις Πελαγία, 1, ΕΠΕ 37, 90- MG 50, 581 6').
3433. «Όταν της άνωθεν απολαύωμεν προνοίας, ου μόνο των ανθρώπων των πονηρών διαφυγείν δυνάμεθα τας επιβουλάς, αλλά και θηρίοις ανημέροις εάν περιπέσουμε, ουδέν υποστησόμαστε δεινό. Ο γαρ των απάντων Δεσπότης της οικείας δυνάμεως την περιουσία επιδεικνύμενος και των θηρίων μεταβάλλει την φύσιν και εις προβάτων ημερότητα αυτά μεθίστηση, ουχί της θηριωδίας αυτά μεθιστές, αλλ' εν αυτή τη φύσει καταλιμπάνων, τα των προβάτων επιδείκνυσθαι παρασκευάζει. Και ουκ επί των θηρίων μόνο τούτο ίδοι τις αν, αλλά και έπ' αυτών των στοιχείων. Όταν γαρ αυτός βούληται, και τα στοιχεία αυτά της οικείας ενεργείας επιλανθάνεται και ουδέ πυρ τα πυρός επιδείκννται».
3433. Όταν απολαμβάνουμε την πρόνοια του Θεού, όχι μόνο των πονηρών ανθρώπων τα εχθρικά σχέδια μπορούμε να αποφύγουμε, αλλά και σε ανήμερα και άγρια θηρία αν περιπέσουμε, δεν θα πάθουμε κανένα κακό. Γιατί ο Κύριος των όλων δείχνοντας τη μεγάλη και περίσσεια δύναμή Του, και των θηρίων μεταβάλλει τη φύση και τη μετατρέπει σε ημερότητα προβάτων, χωρίς να τα κινεί από τη θηριωδία τους, αλλά αφήνοντάς τα στην ίδια φύση, τα κάνει να συμπεριφέρονται σαν πρόβατα. Κι' αυτό μπορεί να το δει κανείς όχι μόνο στα θηρία, αλλά και στα ίδια τα στοιχεία της φύσεως. Γιατί, όταν Αυτός θέλει, και τα στοιχεία της φύσεως ξεχνούν τη δική τους ιδιότητα και ούτε η φωτιά δείχνει την ενέργεια της φωτιάς.
(Εις Γέν. , ομιλία ΝΖ', 4, ΕΠΕ 4, 462-464- MG 54,300).
3434. «Όταν βούληται ο των όλων Δεσπότης την περί ημάς κηδεμονία επιδείξασθαι, και τους ανημέρως προς ημάς διακειμένους προβάτων ημερότερους εργάζεται».
3434. Όταν θέλει ο Κύριος των πάντων να δείξει τη φροντίδα Του για μας, ακόμη κι' εκείνους που έχουν άγριες διαθέσεις απέναντι μας, τους κάνει πιο ήμερους και από τα πρόβατα.
(Εις Γέν. , ομιλία ΝΗ' 4, ΕΠΕ 4, 506- MG 54, 511).
3435. «Ωσπερ ποταμός εις μυρία σχιζόμενος μέρη, την υποκείμενη άρδει χώραν, ούτως η του Θεού πρόνοια πανταχόθεν επιρρεί, δαψιλώς φερομένη και ροιζηδόν επιούσα και πάντα πληρούσα. Ουκ ασφάλεια δε παρέχει μόνο ημίν, ουδέ βοήθεια αρραγή, αλλά και πνευματική χαράν».
3435. Όπως ακριβώς το ποτάμι διακλαδιζόμενο σε αμέτρητα μέρη, ποτίζει την εκτεταμένη γη πάνω στην οποία απλώνεται, έτσι η πρόνοια του Θεού παντού ξεχύνεται, σκορπίζεται με αφθονία, έρχεται με ορμή και όλα τα γεμίζει. Δεν μας χαρίζει δε μόνο ασφάλεια, ούτε βοήθεια παντοδύναμη, αλλά και πνευματική χαρά.
(Εις Ψαλμό ME', 1 ΕΠΕ 6, 92- MG 55, 205).
3436. «Εις έθνος μέγα ποιήσω σε εκεί». Από γαρ τούτων των εβδομηκονταπέντε ψυχών εις εξακοσίας χιλιάδας εξετάθη το γένος του Ισραήλ. . . Θαύμαζε και εκπλήττου του Θεού την πρόνοιαν, και ότι ούχ οιό τε ποτε διαπεσείν τα αυτώ δόξαντα, καν μυρία έτεροι μηχανώνται».
3436. «Θα σε κάμω εκεί έθνος μεγάλο». Γιατί άπ' αυτές τις εβδομήντα πέντε ψυχές επαυξήθηκε το Ισραηλιτικό γένος σε εξακόσιες χιλιάδες. . . Θαύμαζε και δοκίμασε έκπληξη με την πρόνοια του Θεού, γιατί δεν είναι δυνατό ποτέ να αποτύχουν οι αποφάσεις Του, κι' αν ακόμη άλλοι μηχανεύονται και προβάλλουν αμέτρητα εμπόδια.
(Εις Γέν. , ομιλία ΞΕ', 2, ΕΠΕ 5,18- MG 54, 561).
3437. «Μη τοίνυν φρόντισες των σων, αλλά άφες αυτά τω Θεώ. Αν γαρ συ φροντίσης, ως άνθρωπος φροντίζεις· αν δε ο Θεός προνοήσει, ως Θεός προνοεί. Μη φροντίσης αυτών αφείς τα μείζω, επεί αυτός ου σφόδρα αυτών προνοήσει. Ιν' ουν σφόδρα αυτών προνοή, αυτώ μόνω πάντα επίτρεψον. Αν γαρ και αυτός αυτά μεταχειρίσει, αφείς τα πνευματικά, ου πολλή αυτών αυτός ποιήσεται πρόνοιαν. Ιν' ουν και σοι ταύτα ευ διακέηται και φροντίδος απαλλαγής απάσης, έχων των πνευματικών, υπερόρα των βιωτικών ούτω γαρ και την γην έξεις μετά των ουρανών και των μελλόντων αγαθών επιτεύξη».
3437. Μη λοιπόν φροντίσεις με αγωνία για τα δικά σου θέματα, αλλά άφησέ τα στο Θεό. Γιατί, αν φροντίσεις εσύ, φροντίζεις σαν άνθρωπος· αν όμως προνοήσει ο Θεός, προνοεί σαν Θεός. Μη φροντίσεις γι' αυτά, αδιαφορώντας για τα σπουδαιότερα, γιατί ο Θεός δεν θα δείξει μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτά. Για να προνοεί λοιπόν σε μεγάλο βαθμό ο Θεός γι' αυτά, εμπιστεύσου όλα αυτά στο Θεό. Γιατί, αν συ ο ίδιος ασχοληθείς με αυτά αφήνοντας τα πνευματικά, δεν θα δείξει μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτά ο Θεός. Λοιπόν, για να πάνε καλά τα θέματά σου και να απαλλαγείς από κάθε αγωνιώδη φροντίδα, φρόντισε για τα πνευματικά και περιφρόνησε τα βιοτικά˙ γιατί έτσι και τη γη θα επιτύχεις μαζί με τον ουρανό και τα μελλοντικά αγαθά θα κερδίσης.
(Εις Ματθ. , ομιλία ΞΗ', 5, ΕΠΕ 11, 674- MG 58, 648).
3438. «Όταν εκείνος ημίν ευμενής η, καν έπ' αλλοτρίας ούμε, καν πάντων έρημοι, καν μηδενί γνώριμοι, πάντων εσόμαστε περιφανέστεροι. Ουδέν γαρ μακαριστότερο ανδρός υπό της άνωθεν χειρός βοηθούμενου».
3438. Όταν ο Θεός είναι ευμενής απέναντί μας, κι' αν ακόμη είμαστε εντελώς μόνοι, κι' αν σε κανένα δεν είμαστε γνωστοί, όμως θα είμαστε περισσότερο ονομαστοί από όλους. Γιατί κανείς δεν είναι πιο ευτυχισμένος και αξιομακάριστος από τον άνθρωπο, που βοηθιέται από το χέρι του Θεού.
(Εις Γέν. , ομιλία ΝΣΤ, 6, ΕΠΕ 4, 436-MG 54, 493).
3439. «Μη προς τας ανθρωπίνας καταφεύγουμε δυναστείας, μηδέ την τούτων προστασία διώκωμεν˙ ουδέν γαρ ταύτης επισφαλέστερο και τούτο η πείρα των πραγμάτων ημάς ικανή διδάξαι. Και γαρ ορούμε καθ' εκάστην ημέραν οξυρρόπους τας μεταβολάς και εις το εναντίον άπαντα περιτρεπόμενα και τον εν τη ανωτάτη ευημερία προ μικρού τυγχάνοντα, αθρόον εις εσχάτην δυσπραγία καταφερόμενο και τα των καταδίκων πολλάκις υπομένοντα. . . Την ελπίδα πάσαν επί τον Θεόν μεταστήσουμε. Αύτη γαρ βεβαία και ακίνητος και μεταβολή ουκ επιδεχόμενη, καθάπερ η επί των ανθρώπων».
3439. Ας μην καταφεύγουμε στις ανθρώπινες εξουσίες, ούτε να επιδιώκουμε την προστασία τους. Γιατί τίποτε δεν υπάρχει επισφαλέστερο από την ανθρώπινη βοήθεια. Κι' αυτό είναι ικανή να μας το διδάξει η πείρα των πραγμάτων. Γιατί πραγματικά βλέπουμε καθημερινά απότομες μεταβολές και ότι όλα στρέφονται σε αντίθετες κατευθύνσεις και εκείνος που προ ολίγου απολάμβανε την πιο μεγάλη ευημερία, ξαφνικά τον βλέπουμε να γκρεμίζεται στην έσχατη δυστυχία και πολλές φορές να υποφέρει, όσα υποφέρουν οι κατάδικοι. . . Ας μεταφέρουμε λοιπόν ολόκληρη την ελπίδα μας και ας την στηρίξουμε στο Θεό. Γιατί αυτή είναι σταθερή και αμετακίνητη και δεν επιδέχεται καμιά μεταβολή, σαν εκείνη που στηρίζεται σε ανθρώπους.
(Εις Γέν. , ομιλία ΝΣΤ, 6, ΕΠΕ 4, 436-438- MG 54, 494).
3440. «Είδετε, πόσον εστίν απολαύειν της άνωθεν ροπής; Όταν γαρ αυτός η ευνοϊκά περί ημάς διακείμενος, πάντα εκποδών γίνεται τα λυπηρά. Ώσπερ γαρ τω δικαίω θάρσος ενέθηκεν, ούτως εκείνοις φόβον επέσεισε. Δεσπότης γαρ ων πάντα προς ο βούλεται μετασκευάζει και την ευμήχανο αυτού σοφία δια πάντων επιδείκνυται. Και ουδέν ισχυρότερο αν γένοιτο ποτέ του την άνωθεν συμμαχία επισπωμένου, ώσπερ ουν ουδέν ασθενέστερο του ταύτης ηρημωμένου».
3440. Είδατε πόσο σπουδαίο πράγμα είναι το να έχει κανείς την άνωθεν βοήθεια; Γιατί, όταν ο Θεός διάκειται ευνοϊκά προς εμάς, όλα τα λυπηρά φεύγουν μακριά. Δηλαδή, όπως ακριβώς εμφύσησε θάρρος στο δίκαιο (στον Ιακώβ), έτσι προκάλεσε φόβο σ' εκείνους, τους εχθρούς και άδικους. Γιατί, αφού είναι Κύριος του παντός, όλα τα αλλάζει σύμφωνα με τη θέλησή Του και με όλα επιδεικνύει και αποδεικνύει την εφευρετική Του σοφία. Και κανείς δεν θα μπορούσε να γίνει ποτέ ισχυρότερος από εκείνο που έχει την άνωθεν βοήθεια και συμμαχία, όπως ακριβώς δεν υπάρχει κανένας ασθενέστερος από εκείνο που την στερείται.
(Εις Γεν. , ομιλία Ξ, 1, ΕΠΕ 4, 544- MG 54,520).
3442. «Στήκετε εδραίοι, αμετακίνητοι, ανεξαπάτητοι, την του Θεού ελπίδα αναμένοντες και την εκείθεν συμμαχία, ης ίσον ουδέν».
3442. Σταθείτε ασάλευτοι, αμετακίνητοι, ανίκητοι, περιμένοντας την ελπίδα του Θεού και την από εκεί βοήθεια, προς την οποία τίποτε δεν συγκρίνεται.
(Επιστολή ΡΚΓ' Προς τους εν Φοινίκη πρεσβυτέρους και μονάζοντας κλπ. , ΕΠΕ 38, 228- MG 52,678).
3443. «Η βοήθεια μου παρά Κυρίου», ου παρά ανθρώπων, ουδέ παρά ίππων, ου παρά χρημάτων, ου παρά συμμάχων, ουδέ παρά περιβόλων. «Η βοήθεια ημών παρά Κυρίου». Αύτη αχείρωτος η συμμαχία, αύτη άμαχος η βοήθεια· ουκ άμαχος δε μόνο, αλλά ραδία και εύκολος. Ου γαρ οδόν μακρά βαδίσαι δει, ου θυρωρούς κολακεύσαι, ου χρήματα δαπανήσαι, ου πρεσβεία στείλασθαι, αλλ' οίκοι μένοντα δυνατό ταύτην επισπάσασθαι την ροπήν, μόνο αν αποστήσας τις εαυτόν των ανθρωπίνων, εκείνης εξέχηται της ελπίδος, και οξυδερκές αίρη το όμμα και υψηλά βλέπει».
3443. «Η βοήθεια μου ας έλθει από τον παντοδύναμο Κύριο», όχι από ανθρώπους, ούτε από ίππους, ούτε από χρήματα, ούτε από συμμάχους, ούτε από οχυρώματα. «Η βοήθειά μας θα έλθει από τον παντοδύναμο Κύριο». Αυτή η συμμαχία είναι ακατανίκητη, αυτή η βοήθεια είναι ακαταμάχητη· όχι δε ακαταμάχητη μόνο, αλλά και εύκολη και εύκολο-κατόρθωτη. Γιατί δεν είναι ανάγκη να βαδίσει κανείς μακρύ δρόμο, ούτε να κολακεύσει θυρωρούς, ούτε να δαπανήσει χρήματα, ούτε να αποστείλει αντιπροσώπους, αλλά μπορεί να αποσπάσει αυτή τη βοήθεια παραμένοντας στο σπίτι του, μόνο αν, απομακρύνοντας κανείς τον εαυτό του από τα ανθρώπινα, στηρίζεται σ' εκείνη την ελπίδα και υψώνει το διεισδυτικό βλέμμα του και ατενίζει προς τον ουρανό.
(Εις Ψαλμό ΡΚ', 1, ΕΠΕ 6, 632-634- MG 55,345).
3444. «Ούτος δε, επειδή οίκοθεν ην ενάρετος και την άνωθεν είχε ροπήν συμμαχούσαν αυτώ, και άκοντος του πατρός την παρ' αυτού ευλογία επισπάται. Ουδέν γαρ ισχυρότερο του παρά της δεξιάς εκείνης βοηθούμενου».
3444. Αυτός δε (ο Ιακώβ), επειδή ήταν από τη φύση του ενάρετος και είχε σύμμαχο του την άνωθεν βοήθεια, και χωρίς τη θέληση του πατέρα του, αποσπάει την ευλογία του. Γιατί κανείς δεν είναι ισχυρότερος από εκείνο που βοηθείται από τη παντοδύναμη δεξιά του Θεού.
(Εις Γεν. , ομιλία ΝΓ', 1, ΕΠΕ 4, 324- MG 54, 464-465).
3445. «Όταν ο Θεός στρατηγή, και τα δύσκολα εύκολα γίνεται».
3445. Όταν ο Θεός κατευθύνει σαν στρατηγός τα ανθρώπινα, και τα δύσκολα γίνονται εύκολα.
(Περί παίδων ανατροφής, MG 63, 770)
3446. «Όταν ημίν η άνωθεν συμπράττη δεξιά, και τα δυσχερή εύκολα γίνεται και τα δύσκολα ράδια».
3446. Όταν μας βοηθάει το δεξί χέρι του Θεού, και τα δυσχερή γίνονται εύκολα και τα δύσκολα ανάλαφρα.
(Εις Γέν. , ομιλία ΝΔ', 3, ΕΠΕ 4, 360- ΜG54, 474).
3447. «Ώσπερ, όταν χωρίς αυτού τι ποιούμε, καν άπαντα η λεία και ράδια, βάραθρα και κρημνούς και μυρίας εν αυτοίς αποτυχίας ευρίσκουμε, ούτως όταν παρή και συνεφάπτηται, καν απάντων απορότερα η τα προκείμενα, άπαντα λεία και ράδια γίνεται. Μηδέν ουν μήτε ποιούμε μήτε λέγουμε, πριν η τον Θεόν καλέσαι και παρακαλέσαι συνεφάψασθαι των εν χερσίν ημίν απάντων».
3447. Όπως, όταν κάνουμε κάτι χωρίς τη βοήθεια του Θεού, κι' αν ακόμη όλα είναι ομαλά και εύκολα, συναντούμε σ’ αυτά βάραθρα και γκρεμούς και άπειρες αποτυχίες, έτσι, όταν είναι παρών ο Θεός και βοηθεί, κι' αν ακόμη όλα τα προβλήματα που μας απασχολούν είναι υπερβολικά δύσκολα, γίνονται ομαλά και εύκολα. Τίποτε λοιπόν ας μην κάνουμε ούτε να λέμε, προτού να καλέσουμε και να παρακαλέσουμε το Θεό να μας βοηθήσει σ’ όλα τα προβλήματα που τώρα μας απασχολούν.
(Εγκώμιο εις Μάξιμο, 8, ΕΠΕ 27, 204- MG 51,239).
3448. «Εάν μη τα παρ' εαυτού ο Θεός παράσχει, πάντα εική˙ όταν δε τα παρ' εαυτού παράσχει, τότε και ύπνος ηδύς, τότε και άνεση και ζωή κινδύνων απηλλαγμένη και ασφαλείας γέμουσα».
3448. Αν ο Θεός δεν προσφέρει τη χάρη Του, όλα είναι μάταια. Όταν δώσει τη χάρη Του, τότε και ο ύπνος είναι γλυκός, τότε και άνεση υπάρχει και η ζωή είναι απαλλαγμένη από κινδύνους και γεμάτη ασφάλεια.
(Εις Ψαλμό ΡΚΣΤ, 2, ΕΠΕ 7, 34- MG 55, 364α'. ).
3450. Όταν κάποιος βοηθείται από το θεϊκό χέρι, τα πάντα έρχονται γι' αυτόν ευνοϊκά.
(Εις Γέν. , ομιλία ΝΕ', 2, ΕΠΕ 4, 386- MG 54, 481).
3451. «Οίδε τα απόρρητα της διανοίας ημών, και όταν θεάσηται τα δέοντα βουλευομένους και υγιή την γνώμην επιδεικνυμένονς, και χείρα ορέγει και προ των πόνων αμείβεται, προθυμότερους ταύτη κατασκευάζων και τούτο αν εύροις επί των δικαίων απάντων γινόμενο. Ειδώς γάρ της ανθρωπινής φύσεως την ασθένεια, ώστε μη απαγορεύσαι προς τα δυσχερή, μεταξύ των πόνων πολλάκις την παρ' εαυτού αντίληψη και τας αμοιβάς παρέχει, ώστε και τον πόνο επικουφίσαι και την ορμήν επιτείναι».
3451. Γνωρίζει ο Θεός τα απόκρυφα της σκέψης μας και, όταν ιδεί ότι σκεπτόμαστε τα πρέποντα και ότι δείχνουμε υγιή και καλεί διάθεση, μας δίνει χέρι βοηθείας και μας αμείβει πριν ακόμη κοπιάσουμε, κάνοντας μας με αυτό τον τρόπο προθυμότερους. Κι' αυτό μπορείς να το βρεις να γίνεται σε όλους τους δίκαιους και ενάρετους. Επειδή δηλαδή γνωρίζει την ασθένεια της ανθρώπινης φύσης, για να μην αποκάμει από τις δυσκολίες, πολλές φορές ανάμεσα στους κόπους παρέχει τη βοήθεια Του και τις αμοιβές Του, ώστε και τον κόπο να ανακουφίζει και το ζήλο να ενισχύσει.
(Εις Γέν. , ομιλία ΚΒ', 3, ΕΠΕ 4, 18- MG 54,380).
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Δ. ΧΑΡΩΝΗ- ΟΥΡΑΝΙΑΣ Α. ΛΑΝΑΡΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΤΟΜΟΣ Γ’ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ-ΠΙΣΤΗ -ΑΘΗΝΑ 1995
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΝ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ
Read more: http://www.egolpion.com/8eia-pronoia.el.aspx#ixzz3Kpop4AZJ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου